van sneeuw tot zon

1 juli 2016 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

IMG_4771Woensdag via de Tiogaroad richting  Mono lake gereden. Dit is de hoogst gelegen weg van Amerika. De weg is open van mei/juni tot okt/november. Omdat deze weg zo hoog ligt, heb je voortdurend prachtige uitzichten. Het hoogste punt is de Tiogapass, op 3031 meter. Deze begint bij de uitgang van Yosemite park. Heel bijzonder, er ligt sneeuw, granieten rotsen er omheen met sneeuw, maar ook lieflijke weiden met bloemen. Onderweg zijn een aantal mooie uitzichtpunten zoals Olmsted point, Tenayalake en Tuolumne meadows.

Toen we op de Tiogaroad reden onverwachts besloten om nog naar Glacier point te ridden. Een prachtig uitzicht op 2200 meter hoogte. De weg er naar toe is erg kronkelig en soms erg spannend.

Uiteindelijk na vele uren rijden aangekomen bij Mono lake. Het is een zout meer, maar op de bodem zijn zoet waterbronnen. Zoet water bevat Calcium, wat zich vermengd met zout. Door die combinatie ontstaat er kalksteen. Het duurt jaren voor er een Tufa (torentjes van kalksteen) wordt gevormd. De Tufa's die wij gezien hebben zijn 200-900 jaar oud.

IMG_4663IMG_4665FullSizeRenderFullSizeRenderIMG_4762IMG_4688IMG_4692IMG_4774IMG_4667IMG_4670IMG_4687IMG_4730IMG_4733